Podklady pro výroční zprávu
školní rok 2018-2019
Předškolní vzdělávání
náměstí Míru 20/600, Praha 2, 120 39
Ve školním roce 2017-2018 nebyly změny, které mají vliv na zařazení do sítě škol.
Organizace má dvě pobočky Mateřská škola Slovenská 27,
Mateřská škola Koperníkova 7
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání - „Pojď si s námi hrát, buď náš kamarád.“ - je v souladu s požadavky Rámcového programu pro předškolní vzdělávání a se školským zákonem.
(podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších předpisů),
ped. prac. celkem |
ped. prac. s odbornou kvalifikací |
ped. prac. bez odborné kvalifikace |
|
počet (fyz. osoby) k 31. 12. 2018 |
16+2 as.pedagoga |
16 |
0 |
7. Věková struktura pedagogických pracovníků:
Věk |
do 30 |
31 - 40 |
41 - 50 |
51 - 60 |
61 – a více |
počet (fyz. os) k 31. 12. 2016 |
4 |
2 |
4 |
6 |
0 |
8.Další vzdělávání pedagogických pracovníků:
přihlášené děti 86 |
přijaté děti |
Děti odcházející do ZŠ |
|||||
počet |
z toho: |
z toho: |
|||||
MČ |
HMP |
ost. kraje |
MČ |
HMP |
ost. kraje |
||
77 |
7 |
2 |
45 |
4 |
0 |
47 |
Zápis probíhal podle platných kritérií pro rok 2019-12. Poptávka po umístění dětí 2x převyšovala kapacitní možnosti školy.
Proti rozhodnutí o nepřijetí bylo podáno 6 odvolání. V průběhu správního řízení se uvolnila 4 místa. Ve správním řízení bylo vyhověno 4 odvoláním. Zamítnuta byla dvě odvolání, MHMP výrok ředitele potvrdil. Dítě nesplnilo kritérium dosažení věku 3 let k 30.9.2018.
Škola dlouhodobě spolupracuje s Pedagogicko psychologickou poradnou pro Prahu 2, Francouzská 56, Praha 2 v oblasti psychologických a speciálně pedagogických služeb. Jedná se především o zjišťování úrovně školní zralosti nebo diagnostiku a podporu dítěte v oblasti grafomotoriky a percepčních dovedností před nástupem do základní školy. V rámci integračních programů spolupracuje škola se SPC podle typu diagnostiky a potřeb dítěte.
Spolupráce s rodiči –
Spolupráce s ostatními partnery –
Výuka cizího jazyka není zařazena ve vzdělávacím programu školy, škola nemá pedagoga s potřebnou kvalifikací.
Seznamování s cizím jazykem – angličtinou – je zájemcům nabízeno formou kroužku v rámci mimoškolní aktivity. Výuka probíhá 1x týdně v rozsahu 1/60min. Jedná se o první seznamování s cizím jazykem, zájem ze strany rodičů je velký. Do kroužku dochází ročně kolem 45 dětí.
K předškolnímu vzdělávání jsou běžně přijímány i děti cizinců a občanů EU, kteří mají trvalý nebo přechodný pobyt na území ČR. Jejich znalost češtiny je na různé úrovni a podle toho se nastavuje adaptační program, který probíhá v úzké spolupráci s rodinou. Někdy i za asistence rodinného příslušníka, většinou matky. Osvědčila se skupinová práce s dětmi, které potřebují pomoc s porozuměním v českém jazyce. Tato činnost mohla být realizována díky tzv. překrývání pedagogů a přítomnosti školního asistenta financovaného z OP VVV Šablony.
Nejvíce zastoupeným státem je Rusko, Ukrajina a Slovensko. Děti ze smíšených rodin, většinou ze států EU, již při nástupu do mateřské školy hovoří již většinou plynule oběma jazyky svých rodičů.
Je součástí ŠVP a prolíná jednotlivými vzdělávacími bloky v průběhu celého roku.
Do školy docházejí děti z různých skupin sociálních, etnických i národnostních. Vzhledem k různorodému složení dětských skupin prolíná multikulturní výchova průběžně vzdělávacími činnostmi ŠVP. Děti jsou vedeny k všestranné, účinné a otevřené komunikaci s vrstevníky, k porozumění a vzájemné toleranci. Výsledky v této oblasti jsou velmi dobré.
V rámci ŠVP je zařazena prevence nebezpečí z kontaktu s neznámými lidmi, nebezpečí návykových látek a respekt k vlastnímu bezpečí a ochraně soukromí. V průběhu roku probíhají návštěvy dopravního hřiště v Muzeu policie ČR.
Škola je od 1.12.2016 zapojena do OP VVV Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ a ZŠ I. Realizuje personální šablony školský asistent, DVPP pro pedagogy školy a setkání s rodiči na aktuální témata týkající se vzdělávání dětí.
kraj |
K r a j |
|||||||||||||
Jihočeský |
Jihomoravský |
Karlovarský |
Vysočina |
Královéhradecký |
Liberecký |
Moravskoslezský |
Olomoucký |
Pardubický |
Plzeňský |
Středočeský |
Ústecký |
Zlínský |
Celkem |
|
počet dětí celkem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
z toho nově přijatí |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
Dále realizujeme podporu přirozeného rozvoje řeči v předškolním věku. V přímé vazbě na dotaci z rozvojových programů MŠMT v roce 2014 a 2015.
Aktivita I. 4.1
Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti speciální pedagogiky. Realizováno v rámci DVPP byli proškoleni 2 pedagogové.
Aktivita I. 4.2
Vytváření takových podpůrných opatření, kdy bude nutné v nezbytných případech zapojovat do výuky asistenta pedagoga.
Škola má schválenu funkci asistenta pedagoga a vzdělává dítě se SVP.
Aktivita I. 3.2
Podpora logopedické péče – vzdělávání pedagogů a logopedická prevence v ŠVP.
12 pedagogů ze 14 má kurz Logopedického asistenta, logopedická prevence je součástí denních vzdělávacích aktivit.
Aktivita I. 6.4
Podpora vzdělávání dětí předškolního věku v prevenci proti úrazům a zraněním při různých činnostech s ohledem na věk dítěte. Průběžně v rámci ŠVP.
Program první pomoci pro děti mateřských škol – splňuje požadavky na vzdělání dětí v problematice první pomoci, které je zakotveno v RVP a je tedy součástí ŠVP. Školí profesionální záchranáři s praxí v záchranných službách, děti mají možnost prohlídky sanitního vozu a vyzkoušet si základy první pomoci. Určeno pro předškoláky.
Aktivita I. 5.2
Podpora předškolní přípravy dětí s OMJ na vstup do základního vzdělávání. Průběžně v rámci ŠVP.
Aktivita I. 5.4
Podpora přirozené výchovy dětí k respektu odlišné kultury. Průběžně v rámci ŠVP.
Multikulturní výchova je součástí programu školy. Děti se setkávají s odlišnou národností svých spolužáků běžně, v průběhu docházky a průběžně se seznamují se zvyky a tradicemi národů a kultur.
Aktivita I. 5.5
Zajištění efektivní komunikace s rodiči využíváním komunitních tlumočníků. Podle aktuální potřeby.
Zejména při podání žádosti o předškolní vzdělávání.
Zjišťování počtu dětí s potřebou podpory doučování českého jazyka |
|
Stupeň znalosti ČJ |
Počet dětí |
Úplná neznalost ČJ |
2 |
Nedostatečná znalost ČJ |
2 |
Znalost ČJ s potřebou doučování |
1 |
V Praze 3.10.2018
Bc. Daniela Daňková
ředitelka